I dette innlegget skal jeg ta en nærmere titt på nettbutikken miinto.no. Miinto.no er en nettbutikk som er bestående av mer enn 400 uavhengige motebutikker som selger deres varer under nettbutikken Miinto. 

Jeg skal nå basert på INEVOs 10 vurderingskriterier vurdere nettbutikken miinto.no. Jeg vil understreke at vurderingen av nettsiden er min personlige mening, og er ingen fasit eller konklusjon som alle er enige i. På hvert enkelt punkt vil jeg gi terningkast fra 1-6 hvor 1 er elendig og 6 er utmerket. 

Førsteinntrykket

Det første jeg tenker når jeg går innpå nettsiden til Miinto er at den har et enkelt design. Logoen finner sin plass i venstre hjørne hvor du lett ser at du er kommet til nettsiden Miinto. Designet er av nøytrale og mørke farger, noe jeg synes fungerer fint fordi det ikke tar for mye oppmerksomhet fra produktene. Det som fanger umiddelbart oppmerksomheten er deres mid season salg. Her har de brukt gul overskrift noe som fanger blikket mer enn resten av siden. Menyen øverst, er smart inndelt som er oversiktlig for kunden. Det kommer også tydelig frem at frakt er gratis for kjøp over 499,-.

TERNINGKAST: 5


Synlighet

Det er viktig at nettbutikken er synlig for kunden. Search Engine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM) spiller inn her. Det vil si hvor gode søkeresultater du har om en kunde for eksempel søker på google etter «genser dame». Det er viktig at nettbutikken dukker opp her for å skape flere og nye kunder. På søket «genser dame» viste det seg at Miinto er gode på synlighet. De er relativt langt oppe på listen organisk. Dette er bra. Da jeg la inn et nytt søk på «jakker», er også Miinto på godt synlig.

TERNINGKAST: 5


Brukervennlighet

For at de fleste målgrupper skal kunne benytte seg av nettsiden er det viktig at den brukervennlig, om ikke vil de nok miste flere kunder tidlig i kjøpsprosessen. Det er viktig at nettbutikken også er tilpasset mobil og nettbrett, da mange bruker særlig mobilen til å gjøre research. Miinto har i tillegg en egen app som gjør det enkelt for kunden å handle via nettbrett eller mobil. Det er også en chatboks funksjon nederst i høyre hjørne av nettsiden, noe som gjør det enkelt for kunden å kontakte kundeservice. 

TERNINGKAST: 6


Kjøpsprosess

Kjøpsprosessen er oversiktlig og fin. Eneste jeg reagerer på er når jeg legger varen i handlekurven, får jeg opp et forslag på skjermen om andre varer som andre kunder tidligere har kjøpt. Her forsøker Miinto på mersalg, men jeg synes denne måten å gjøre det på fungerer dårlig fordi kunden blir «tvunget» til å se på flere produkter. Dette får et minus fra meg. Ellers er kjøpsprosessen enkel hvor du kan betale med vipps, kort og faktura. Miinto lover også rask leveringstid på 1-5 dager, noe som er bra. Det er gratis fra for ordre over 499,- om ikke kommer det frakt på 69,-. Dette er noe som kan være et minus for kunder som bare skal kjøpe småting.

TERNINGKAST: 5


Teknologi/Hastighet

Ved å se på hastigheten til miinto.no brukte jeg analyse verktøyet Google PageSpeed Insight tool. Dette er et verktøy som viser hvor fort siden laster og hvilke forbedringer som kan gjøres. På datamskin skårer Miinto 83/100, noe som er bra. På mobiltelefon derimot skårer Miinto 46/100 på hastighet. Analysen viser store kontraster mellom mobil og datamaskin, men personlig merker jeg ikke noe særlig til det når jeg navigerer rundt på nettbutikken. 

TERNINGKAST: 4


Kundetilfredshet

Via tjenesten TrustPilot kan vi se kundetilfredsheten til miinto.no. Kundetilfredsheten er enestående med 4,5 stjerner. På nettbutikken er det ingen omtalefunksjon eller tilbakemeldinger fra kunder. Dette gjør det vanskeligere for kunder å vite om tidligere kunder er fornøyd med produktet eller ikke. Dette synes jeg er negativt. Kjøpsprosessen blir sannsynligvis både enklere og raskere for kunden ved å vite andres erfaringer.

TERNINGKAST: 3


Trygghet

Miinto er blitt sertifisert som en trygg e-handler. Dette merket som er synlig nederst på nettsiden, skaper en trygghet hos kunden fordi nettbutikken er kvalifisert ut ifra ulike krav. I tillegg oppleves nettbutikken som oversiktlig og ryddig. Miinto gir kunden flere betalingsløsninger som er trygge og kjente for kunden.  Kunden blir også opplyst om ulike leveringsalternativer. Miinto.no har en live chat som er åpen 24/7, i tillegg til at kundeservice er på telefon fra mandag-søndag fra 0800-2200. Her er det gode muligheter for kunden å få raskt svar på det de lurer på.
TERNINGKAST: 6


Kundekommunikasjon

Ved å se på hvordan Miinto kommuniserer med kundene kan vi tar for oss sosiale medier. Miinto.no har en Instagram profil med ca. 31 800 følgere. Jeg undersøker og finner ut at det er to måneder siden de la ut siste bilde. Miinto har heller ikke lagt ut noen historier seneste tiden, noe som jeg synes er dårlig. Instagram er en viktig markedsføringskanal, da mange bruker appen for inspirasjon. Miinto burde helt klart ta større bruk av Instagram for å nå ut til flere kunder.

Nederst på forsiden til miinto.no kan du melde deg på et nyhetsbrev. I tillegg har de en konkurranse om du melder deg på nyhetsbrevet. Du vil da være med i trekningen av et gavekort til en verdi av 2500,-. Dette er en fin måte å skape flere følgere til nyhetsbrev. 

TERNINGKAST: 4


Priser og utmerkelser

Miinto.no har ikke vunnet noe pris eller utmerkelser for nettbutikken sin, og jeg velger derfor ikke å gi noe karakter på dette kriteriet. 


Konsept og strategi

Miinto.no er et konsept som selger varer for uavhengige butikker. Det vil si at Miinto ikke selv er en egen butikk. Dette konseptet vil jeg si er bra, da mindre butikker som ikke selv har en nettbutikk kan selge varene deres gjennom en annen forhandler som i dette eksempelet er miinto.no. I forbindelse med pandemien vi står ovenfor vil jeg si dette er en super løsning som forhåpentligvis er med på å redde mindre butikker fra en konkurs da butikkene må holde stengt. 

TERNINGKAST: 6


Konklusjon

Som en oppsummering av dette innlegget vil jeg si at dette har vært en interessant og lærerik oppgave. Eksamensgruppen min og jeg er i gang med å utvikle en nettbutikk, og det var derfor spennende å gjennomføre denne analysen. 

Om vi skal se på min totale vurdering av nettbutikken Miinto havner nettsiden på terningkast 5. Jeg synes det er en ryddig og oversiktlig nettside som er brukervennlig for kunden. Det er enkelt å navigere rundt til det produktet du ønsker. Med tanke på sosiale medier, synes jeg miinto burde brukt mer ressurser på markedsføring via Instagram. Per dags dato er det mange nettbutikker som også selger gjennom Instagram med direkte linker til nettbutikken. Jeg tror dette også kunne bidratt til økt omsetning for nettbutikken.

Takk for at du tok deg tid til å lese innlegget mitt.

Kilder brukt:

https://www.miinto.no

https://no.trustpilot.com/review/miinto.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *