For så og si alle virksomheter er det helt essensielt å være synlig i søkemotorer. Jeg vil dette innlegget ta for meg forskjellen på organisk og betalt søk, og se på hvorfor det er så viktig å være godt synlig i ulike søkemotorer. Jeg vil ta for meg relevante begreper som SEO, PPC og SERP. Jeg vil starte med å forklare begreper som jeg vil bruke i innlegget, disse begrepene innen søkeoptimalisering og markedsføring er viktig å ha kjennskap til for at du skal kunne løfte synligheten til din bedrift høyest mulig i søkemotorene. 

SEO eller søkeoptimalisering omhandler å tilrettelegge slik at en nettside rangeres høyere i søkemotorer som for eksempel Google. For at du skal møte nye kunder er det derfor viktig å gjøre en god jobb med søkeoptimalisering. Da vil nettsiden din klatre høyere opp i organiske søk, som vil si at nettsiden din er mer synlig. 

PPC er en forkortelse for Pay per click. Dette brukes i forbindelse med betalt søk hvor du betaler hvor mye annonsen vil koste per klikk.

SERP eller Search Engine Result Page er resultatsiden du får etter at du har foretatt deg et søk på en søkemotor, som for eksempel Google. Her kommer det listet opp ulike nettsider som tilbyr nettopp det du søkte på. Det gjelder her for bedrifter å være synlig på første siden og aller helst så langt opp som overhodet mulig, om ikke er sannsynligheten liten for at noen trykker innpå nettsiden via søk. De færreste av oss blar igjennom flere sider enn den første siden.

SERP (Search Engine Result Page) tar også for seg både organiske søk og betalte søk. Det vil si når du foretar deg et søk på en søkemotor vil det dukke opp en kombinasjon av både betalte og organiske søk. De øverste søkene du får opp er bedrifter som har betalt for en bedre plassering, og de resterende er organiske søk som er basert på hva søkemotoren mener dekker dine behov best. Jeg vil nå se på forskjellen på dem.

Organiske søk

Organisk søk eller SEO (søkeoptimalisering) er som nevnt en måte nettsider blir rangert etter hvor relevante de er for ditt søk på SERP (Search Engine Result Page). Søkeresultatene vil da bli rangert slik at de søkeresultatene søkemotoren anser som mest relevant for kunden dens søkeord vil komme øverst. Når du utvikler en nettside er det dermed mye du bør tenke på. Det som vil være det viktigste er at nettsiden er bestående av relevant innhold for kunden din, i tillegg til at den er brukervennlig for ulike plattformer som pc, mobil og nettbrett. Det er viktig at nettsiden din er tilpasset de som kan mye om produktet eller tjenesten fra før, men også de som kan lite.

Betalte søk

Videre har vi betalte søk. Ved betalte søk har bedrifter selv betalt for en bedre plassering ved hjelp av annonsering. Bedriften vil da betale for antall klikk de får. Uavhengig om kunder viser interesse eller bruker penger på nettsiden. Dette kalles PPC, altså pay-per-click som jeg nevnte tidligere i innlegget. Betalte søk er merket med Annonse. Disse betalte søkene kommer helt øverst i SERP. 

Som en oppsummering av innlegget har jeg vært innom flere begreper innen søkeoptimalisering og markedsføring som kan være viktig å ha kjennskap til for at du skal kunne løfte synligheten til bedriften din høyest mulig i søkemotorene. Jeg har også sett på forskjellen mellom betalte og organiske søk. Videre har jeg tatt for meg hvor viktig det er for store og små bedrifter å gjøre en god jobb når det kommer til SEO. Jo bedre og optimalisert innholdet på nettsiden er, jo bedre og større muligheter er det for at nettsiden kommer høyt oppe i organiske søk. Om en bedrift ønsker en lettere utvei for å nå ut til kunder, kan de benytte seg av Google Ads. Som vi også kaller for betalte søk. Som en digital markedsfører vil det være lurt å kombinere bruken av både organiske og betalte søk. Det krever tid å optimalisere organiske søk, men det er ofte gratis. I tillegg vil det være avhengig av bedriftens mål og budsjett i forhold til betalte søk.

Håper du synes innlegget har vært lærerikt, og takk for at du tok deg tid til å lese!

Kilder brukt:

https://synlighet.no/blogg/hva-er-seo/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *