Å markedsføre en bedrift handler om å prioritere ressurser og penger der det gir mest avkastning på kort og lang sikt. Pandemien har trolig bidratt til at teknologien har tatt store skritt. Det er derfor spennende å se hvilke digitale markedsføringskanaler bedrifter og organisasjoner burde benytte seg av i 2021. 

Facebook

Facebook er ikke lengre en plattform hvor man deler hverdagslige hendelser med venner og bekjente. Det er heller blitt en plattform som brukes i større grad i forbindelse med grupper som gjør det enklere å avtale eventuelle møter eller arrangementer med en større gruppe mennesker. I forhold til reklame, er ikke Facebook lengre en god kanal for å nå ut til flest mulig. Om vi ser på Ipsos some tracker for Q4 2020 i Norge, kan vi se at i alderen 20-29 år er det 76% av den norske befolkningen som har en facebook profil. I alderen 60+ er det 80% som har en facebook profil. Facebook har utviklet seg til å bli en plattform eller møtested for de eldre, og vil dermed ikke være den mest nyttige markedsføringskanalen for bedrifter og organisasjoner i 2021. 

Instagram

På den andre siden kan vi heller se på Instagram. Instagram vokser mer og mer fram. Det er en digital plattform som i mange år har vært en del av de unges hverdag hvor man deler smått og stort med sine følgere.I følge Ipsos er det særlig aldersgruppen 18-29 år som har en Instagram profil. Blant disse er det også flere kvinner enn menn. Det blir også dokumentert at flere eldre opp mot 60 år, også tar i bruk Instagram. Etter at corona pandemien slo ut, kan vi også se at flere og flere bedrifter har tatt i bruk Instagram. Her tenker jeg særlig på butikker som ikke lengre har mulighet til å selge varene sine i butikk på grunn av nedstenging. Via Instagram vil de lettere kunne nå ut til kundegruppen sin, enn om de hadde brukt Facebook som en digital plattform. Instagram er også i stor endring. Den digitale plattformen har også gjort det enklere for bedrifter og organisasjoner å benytte seg av plattformen. I dag kan forbrukerne handle via Instagram enten via hyperkoblinger som sender videre til bedriftens nettside eller via direkte melding til bedriftens Instagram konto. 

Det vil også være strategisk lurt å bruke Instagram i forhold til reklame. Instagram har flere funksjoner for bedriftskontoer som gjør det både enklere i tilegg til god mulighet for å annonsere innlegg med betalt synlighet. Dette gjør det enklere for deg som markedsfører å nå ut til et større antall mennesker. Jeg tror basert på egne erfaringer og det jeg leser og hører at Instagram vil fortsette å vokse, i tillegg til at det blir en viktig del av bedrifter og organisasjoners markedsføring. Det er en viktig plattform for bedriftene for å styrke merkevaren deres, bedre kommunikasjon med målgruppen i tillegg til å øke salg for bedriften.

Youtube

Vi kan videre se på Youtube som digital plattform. Det er ikke så mange norske bedrifter eller organisasjoner som i dag bruker Youtube som et digitalt verktøy. Du vil dermed ha et konkurransefortrinn om bedriften eller organisasjonen din tar i bruk Youtube. Det vil være lettere å finne nettopp din youtube video for norske forbrukere fordi det ikke er så mange norske som publiserer videoer på Youtube. Mange av oss er late og ser derfor en bedre mulighet til å for eksempel lære noe gjennom youtube istedenfor. Markedsføring gjennom lyd og bilde vil sannsynligvis slå bedre ann enn kun tekst. 

Linkedin

Linkedin er sannsynligvis ikke en digital plattform du som markedsfører tenker på i forbindelse med markedsføring i sosiale medier. Det er en plattform som blir brukt for å promotere forretninger, men de fleste bruker det som et privat nettverk for å knytte kontakter eller finne jobber. De siste årene har Linkedin hatt en stor utvikling. Linkedin vil nok fortsette sin utvikling, hvor det også blir viktigere for markedsførere og nettopp ta i bruk Linkedin i markedsføringen av deres bedrift eller organisasjon. Vi kan jo bare se på ulike studenter i dig2103, hvor lett de har kommet i kontakt med mottakerne de ønsker i forbindelse med blogginnlegg i kurset digital markedsføring. I løpet av et par delinger på Linkedin kan den «rette» personen ha lest nettopp ditt innlegg. Derfor kan det være viktig å bruke Linkedin om du ønsker å nå ut til ulike aktører i bransjen eller kunder. 

Det er en digital plattform som skiller ut fra de andre plattformene jeg har tatt meg. Linkedin handler i størregrad om å knytte forbindelser med andre i bransjen i forhold til de andre plattformene. Terskelen for nordmenn er trolig også høyere for å publisere noe på Linkedin fremfor Instagram eller Facebook. Som en nyetablert bedrift er det kanskje ikke Linkedin du når ut til flest, men er absloutt en digital plattform du bør vise tilstedeværelse. Om vi ser på Ipsos tall om hvem som bruker Linkedin mest, ser vi at menn i alderen 40-59 år så er det 45% som har en Linkedin profil. For kvinner i samme alder er det 30% som har en profil. Det kommer også frem i undersøkelsen fra Q4 2020 at de som tjener mer enn 1 500 000 bruker Linkedin mer aktivt enn de som tjener mindre. 

Som en oppsummering av dette innlegget vil jeg tro at Instagram er en sikker vinner som markedsføringskanal bedrifter og organisasjoner bør benytte seg av i 2021. Brukervennligheten blir i større og større grad tilrettelagt for bedrifter som gjør det lettere å kommunisere med målgruppen, øke salg og ikke minst styrke merkevaren. I tillegg er Youtube en viktig del av markedsføring for det norske markedet da du kan skaffe deg konkurransefortrinn. Linkedin er også i stor vekst som blir spennende å følge med på. Som markedsfører er det viktig å gjøre bedriften eller organisasjonen tilgjengelig på sosiale medier for å kunne nå ut til flest mulig. Takk for at du tok deg tid til å lese innlegget mitt!

Kilder brukt:

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q420

https://seoblogg.no/markedsforing-i-sosiale-medier/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *