Dette innlegget er skrevet av Hiten Shah og jeg har fått i oppgave å oversette i tillegg til å forbedre innlegget. Jeg valgte dette innlegget fordi jeg synes det var interessant lesing, og for øyeblikket har vi en pågående eksamensoppgave hvor vi holder på med å utvikle vår egen nettbutikk. Innlegget «how to build a brand from nothing» er derfor særdeles relevant innenfor eksamen. 

Hvordan bygge en merkevare fra ingenting

I Leo Widrich´s første måneder som med-grunnlegger av Buffer, skrev han to til tre gjesteblogginnlegg hver dag. Han startet i selskapet i januar 2011, og innen april hadde han fått merket deres omtalt i over 100 blogger. Innen ni måneder hadde de signert seg over 100 000 brukere.

Folk kaller det Leo gjorde «innholdsmarkedsføring», «kundeoppkjøp» i tillegg til «å gjøre ting som ikke lønner seg», men det mister det store bilde.

I løpet av ni korte måneder, bygget Leo Buffer til et meningsfullt merke!

Viktigheten av et merke

Du bygger et merke når du kapre en del av folks minne

Tenk over hvorfor Amazon er så avhengighetsskapende – de ligger allerede i alles bakhode. Når vi tenker på å kjøpe et hvilket som helst produkt, er vår første tanke å sjekke ut Amazon å få det til den laveste prisen. Jeg vet at jeg kan åpne opp appen, trykke to ganger å få den levert hjem om to dager.

I gamle dager betydde det å bygge et merke at du begynte å få direkte, upåvirkede gjester som kom til nettsiden din. Dette er mennesker som besøker siden din for ingen annen grunn enn at du ligger i bakhodet deres. De hadde en tanke som gjorde at de besøkte nettsiden din. 

«På langsikt vil dette si at merke ditt sprer seg. Dette er fordi du har en plass i menneskers minne, de tenker på deg, og det betyr at de prater om deg og forteller det videre til venner».

Dette er grunnen til at det er viktig å bygge merkevaren. Det er det som får deg ut av tankesettet «å gjøre ting som ikke lønner seg» og heller bidrar til vekst.

Å bygge merke ditt fra ingenting trenger du to ting: Noe som skiller deg ut fra mengden og repetisjon

Å skille seg ut: verdien av å være ny, original eller unik.

Siden 1999 har 37signals blogget om hva de gjør, hvorfor de gjør det og hvordan de tenker å bygge deres virksomhet. Da de startet å blogge var det ganske uvanlig. Ingen andre delte hvordan de balanserte utviklet produkter, rådgivning og hvordan de gjorde A/B testing for deres SaaS virksomhet.

De er frontfigurer i SaaS for å vise hvordan man kan skille seg ut fra mengden ved å dele, utdanne og hjelpe andre mennesker å lære.

Her er hvordan vi definerte hvordan merkevaren kunne skille seg ut tidlig i KISSmetrics:

Vi vil dele innholdet til alle markedsføringsanalysene, så lenge det var av høy kvalitet og virkelig nyttig.

Vi definerte merkevaren vår ved å være hjelpsom, og det bidro til at Twitter kontoen vår ble en læringsplattform for markedsførere som ønsket å lære mer om analyser. Over tid vokste Twitter kontoen til å få over 200 000 følgere, av bare organiske søk uten å bruke en eneste krone. 

Slik definerte Leo måten å skille seg ut på i forhold til Buffers merke:

Hvordan gjøre det bra på Twitter med eller uten Buffer.

Etter hvert utvidet de med flere elementer som gjorde at de skilte seg ut. Deres vitenskapelige tilnærming til lykke og produktivitet, og deres radikale tilnærming til selskapets åpenhet bidro. De var i stand til å holde det med å skille seg ut fersk og faktisk få den til å vare for den kom fra et autentisk og ekte sted.

For å bygge et merke kan du ikke bare snakke om å skille seg ut. Du også faktisk sette den i praksis og skape en ny opplevelse for andre mennesker.

Repetisjon

For å kapre en plass i noens bakhode, trenger du å lure deg inn i hodet deres flere ganger helt til de ikke glemmer deg, Altså du trenger repetisjon. 

«Innholdet» i «innholdsmarkedsføring» er nøkkelen her:

Innhold kan være en tweet, et facebook innlegg, et blogginnlegg, eller noe som kan bli produsert og distribuert gjentatte ganger.

Kraften til innholdet er at det kan skaleres, både når det gjelder det uendelige antallet mennesker som kan konsumere et enkelt innhold og utallige måtene innholdet kan pakkes og produseres på. Den skalaen er det som skaper repetisjonen som skaper merkevaren.

Når Leo snakker om hans gjesteblogging strategi, understreker han viktigheten av «å velge kvantitet over kvalitet». Vi kan si det på en annen måte:

Ofte overvurderer folk merke innholdet og undervurderer merkerepetisjon.

Leo holdt innholdet enkelt og sentrert helt og holdent rundt hvordan man gjør det bra på Twitter. Han fokuserte på repetisjon og la ut over 150 gjesteinnlegg, og det var det som bidro til at Buffer tilegnet seg autoritet på de beste måtene å bruke Twitter.

Quick Sprout er et merke som ble utviklet sammen med Neil Patel. Vi brukte nesten identiske bilder av ansiktet til Patel på forsiden, på sidefeltet til bloggen, Twitter brukeren hans, på hans personlige nettside og mer. All denne repetisjonen bidrar til å kapre en del av folks minne.

Flere eksempler av repetisjon som bygger merkevare

På AdEspressos team bilde, drikker alle teammedlemmene av kaffe koppene sine. De brukte også de samme bildene på Facebook og Twitter profilene sine.

Medgrunnlegger Armando Biondis ord er følgende «det er frekvensen med lav intensitet som bygger merkevare og tillit», og han mener dette er grunnen til at de gikk fra null til en million dollar i årlig rekruteringsinntekt. 

På Read Me brukte de ugleoppstartsmaskotten sin overalt på nettsiden deres, de brukte den i alle deres kanaler i sosiale medier og i kommunikasjon med kunder. I tillegg har de ugleoppstartsmaskotten over hele kontoret, og de gjør den om til noe gøy. 

For grunnleggeren Greg Koberger, betyr repetisjonen følgende «kundene kjenner til Owlbert nå, men enda viktigere, de vet at selskapet vårt er litt annerledes».

Den beste måten å bygge en merkevare – starter med deg selv

Når du starter fra ingenting, er du det beste merket du kan bygge for virksomheten din. Dette er lekeparken som lot Jason Fried, Neil Patel og Leo Widrich bygge både personlige merkevarer og selskapets merkevare fra bunnen av.

  • Det som gjør at de skiller seg ut, er basert på hva som inspirerte deg til å starte virksomheten
  • Tidlig i prosessen er repetisjon enkelt fordi du kan gjøre det gjennom deg selv og din historie. Folk liker historier, og de ønsker alltid å høre hvorfor du startet virksomheten.

Når du gjør dette, vil du samle den kollektive stammen rundt deg, og du vil begynne å bli en del av folks minne. Gjennom repetisjon og opprettholdelse av det som skiller seg ut, vil du ta større og større del av folks minne.

Før du vet ordet av det, tenker folk på deg og din virksomhet. På bakgrunn av at de tenker på deg, deler de også erfaringene sine av deg med vennene sine.

Å bygge et merke handler om mer enn å gi ut gratis prøver med logoen din på. Det handler om å lage historier. Produktet ditt og virksomheten din eksisterer for å gjøre en jobb for kundene dine og hjelpe dem til å oppnå suksess. 

I dag er det flere verktøy og produkter i SaaS enn det var tidligere. For hver jobb som blir gjort, er det mange verktøy som fyller plassen. Til syvende og sist er det merkevaren din som skiller selskapet og produktene dine fra andre i kundenes hode. Merkevare er det du trenger å tenke på i konkurransen i dagens overfylte marked.

Takk for at du tok deg tid til å lese innlegget. Jeg forsøkte å oversette innlegget fra engelsk til norsk etter beste evne. Dette gjelder både ved å oversette teksten i seg selv, i tillegg til ord og uttrykk som ikke har samme betydning. Bildene i innlegget mitt er hentet fra det originale innlegget til Hiten Shah.
Håper det var en interessant lesing!

Kilder brukt:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *