Instagram er en digital plattform som i dag blir brukt av 40% av Norges befolkning som er over 18 år hver eneste dag i følge Ipsos analyse i forbindelse med bruk av sosiale medier. Det er derfor stor sannsynlighet for at nettopp ditt kundesegment bruker Instagram flittig. På bakgrunn av dette er markedsføring gjennom Instagram utrolig viktig, og det vil derfor være viktig at nettopp din bedrift tar del i denne digitale plattformen. Jeg videre i dette innlegget vise med noen tips og triks hvordan du som markedsfører kan optimalisere jobben din gjennom Instagram. 

Personalisere din instagramprofil

La oss først starte med å se på det visuelle. Hva er bedriftens nisje, og hva vil dermed være relevant for bedriften å publisere, og ikke minst hva vil de potensielle kundene/følgerne til bedriften se på din Instagram profil. Det er her viktig at bildene er av god kvalitet slik at ditt innhold blir tatt seriøst av dine potensielle kunder eller følgere. Det kan også være lurt å bestemme seg for en fargekode slik at bildene henger sammen, noe som igjen vil se mer profesjonelt ut. I biografen er det viktig å få frem den viktigste informasjonen om din bedrift, med tanke på at du kun kan skrive 150 tegn. Her vil det være nyttig å legge til kontaktinformasjon som for eksempel epost og telefon nummer, slik at kunder enkelt kan ta kontakt. Du har også mulighet til å legge til en link i biografen din, her kan du lenke til nettsiden din eller annet innhold som også kan være relevant for følgerne dine. I tillegg kan du legge til hashtags i biografen som kanskje er nyttig for din bedrift. Når vi har fått et overblikk over hvordan vi ønsker at profilen og innhold skal fremstå, kan vi starte med å publisere innhold.

Regelmessige publiseringer

Det vil da være viktig å publisere regelmessige innlegg. Instagram algoritmen prioriterer regelmessige publiseringer fremfor publiseringer som får mye oppmerksomhet. Det er viktig at du er synlig for dine følgere, og det vil derfor være viktig å publisere relevant innhold ved jevne mellomrom. På en annen side vil det være viktig å publisere innhold som vil være av verdi for dine kunder. Ved å gi en verdi til dine kunder eller følgere vil du skille deg ut fra mange andre Instagram profiler som bare gjør eller legger ut det «alle andre gjør». 

Benytte seg av flere typer innhold

Instagram er som mange andre plattformer i stor vekst. I dag kan du ikke bare legge ut bilder, men du kan også poste videoer, stories, ig-tv og reels som er den nyeste publiserings måten. Som digital markedsfører for en bedrift vil det være nyttig å benytte seg av de ulike funksjonene. Dette kan skape engasjement blant følgerne dine, ved at du eksperimenterer og er kreativ med innholdet som publiseres. Det er alltid gøy å se noe som ikke andre allerede har lagt ut tidligere. 

Reels

Vi kan gjerne se mer på reels da dette som sagt er Instagrams nyeste funksjon. Instagram Reels er en funksjon i Instagram hvor du kan opprette korte videoer på 15 sekunder. Du kan selv redigere videoene enkelt inne i Instagram, i tillegg kan du legge til effekter eller tekst. Du kan også legge over den musikken du ønsker, eller beholde den originale lyden i videoen din. Dette kan minne om den digitale plattformen Tiktok som har tatt oss alle med storm. Det se ut som de ulike sosiale mediene blir mer og mer lik hverandre. Det blir dermed enda viktigere å være gode på den plattformen du faktisk markedsfører på for å nå frem til dine potensielle kunder.

(Bilde hentet fra Facebook)

Hashtags

Hashtags er en funksjon som har eksistert lenge på Instagram. Det er vell noe vi alle assoiserer med Instagram for flere år tilbake. Denne funksjonen er helt genial om du benytter den riktig. Når du publiserer innhold vil det være lurt å hashtagge med både personlige tags som kan forbindes med kun din bedrift, men også hashtags som fortelle noe om innholdet eller din bransje. Dette gjør at tilfeldige personer kan finne nettopp din bedrift gjennom søk via Instagram. 

Instagram stories

Ved å legge ut Instagram stories kan du enkelt samle inn informasjon fra følgerne dine om det du måtte lure på gjennom meningsmålinger eller funksjonen «ask me anything». Dette gjør at du som digital markedsfører enkelt får vite direkte fra følgerne dine hva de eventuelt ønsker å se mer av eller motsatt. Instagram stories er kun aktive i 24 timer, etter det blir de slettet med mindre du lagrer dem som et høydepunkt. Om du har for eksempel besvart relevante spørsmål fra dine følgere, kan det være lurt å beholde disse som et høydepunkt på profilen din. Det gjør det enklere for kunden å se på spørsmål de kanskje også lurer på. Ved å publisere stories ved jevne mellomrom vil du sannsynligvis også vekke større oppmerksomhet hos dine følgere.

(Bilde hentet fra Google)

Annonsering

Ved bruk av Instagram-annonser kan du og bedriften din skape bedre bevissthet i forhold digital markedsføring, i tillegg til å øke kundemassen gjennom visuelle elementer. Du kan gjøre ethvert innlegg om til en annonse. Og det er opp til deg hvem som skal se annonsen og hvor penger du ønsker å bruke på annonseringen. 

Instagram er eid av Facebook. Derfor trenger du også den Facebook side for bedriften din, for å opprette en annonse via Instagram. Oppretting av annonser gjøres gjennom Facebook Business Manager. Ved hjelp av annonser kan du kanskje nå ut til en helt ny målgruppe, enn hva du allerede har. Dette kan resultere i vekst for din bedrift.

Takk for at du tok deg tid til å lese innlegget mitt. Håper du har fått noen gode tips på veien.

Kilder brukt:

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q121

https://www.youtube.com/watch?v=J1g1FchfJpM

https://www.youtube.com/watch?v=TzgOZf444HY

https://www.mediaveien.no/2020/03/6-gode-tips-om-markedsforing-pa-instagram/

https://business.instagram.com/advertising?locale=nb_NO

https://fixit.no/bedrift/artikler/instagram-reels/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *